6 iunie 1883. În localitatea suceveană Stupca, în casa parohială, s-a stins, măcinat de boală, dar purtând în inimă ce i-a fost mai drag- muzica şI ţara, un mare român: Ciprian Porumbescu. S-a născut în toamna anului 1853, în comuna Şipotele Sucevei, în familia preotului Iraclie Porumbescu. Cel care avea să încânte lumea prin magia sunetului, pe la 3-4 ani, când de obicei copiii abia învaţă noţiuni elementare, Ciprian s-a îndrăgostit de muzică. Prindea cu uşurinţă tot felul de cântece şi le reproducea cu mare precizie. Magia muzicii l-a cuprins în casa părinţilor săi, la o clacă, când a auzit un lăutar al satului care zicea cu foc din vioară. Ciprian îl urmărea, sorbindu-i fiecare mişcare şI minunându-se cum era posibil ca strunele să sune atât de frumos dezmierdate de arcuş... De atunci nu le-a mai dat pace părinţilor până ce nu i-au cumpărat o violină, care i-a fost nespus de dragă şi nedespărţită, în scurta sa viaţă. Marea sa şansă a venit când avea vreo 7 anişori: întâlnirea cu muzicologul Carol Miculi, profesor la Conservatorul din Lemberg şi discipol al lui Chopin. Acesta şi-a petrecut câteva veri la Şipotele Sucevei, fiind găzduit chiar de tatăl lui Ciprian, parohul bisericii din localitate. Miculi i-a intuit talentul şi l-a familiarizat cu notele muzicale. Peste câţiva ani, când preotul Iraclie a fost mutat la Stupca, Ciprian a luat primele lecţii de vioară la şcoala din Ilişeşti, iar mai târziu, la gimnaziu, la Suceava, a început să studieze pianul şi orga. Când punea mâna pe vioară, Ciprian era fenomenal. Cum era să stea deoparte la manifestările memorabile de la Putna – organizate de Eminescu şi de Slavici? După ce s-a încheiat partea oficială a serbării, pe pajiştea din apropierea mănăstirii, trubadurul Bucovinei, Grigore Vindireu, a încins o horă cu taraful sau. Cu ochii înlăcrimaţi, ascultându-şi chemarea inimii şi a sufletului, copilandrul Ciprian s-a repezit la Vindireu, i-a smuls vioara, continuând cântecul, cu patos. Ce fericire i s-a citit pe chip atunci când i-a mărturisit părintelui sau: “Tată, am cântat Daciei întregi!” Când avea 20 de ani, mama i s-a stins. Dorul de ea l-a însoţit întreaga viaţă. Un an mai târziu, şi-a luat Bacalaureatul cu brio şi s-a înscris la Institutul Teologic de la Cernăuţi. Cum vioara nu mai avea secrete pentru el, Ciprian a devenit maestru şI la violoncel şi clavir, în timp ce, la Seminar, studiile sale dădeau roade, prin compoziţii excepţionale liturgice. În toamna anului 1875, a fost deschisă Universitatea din Cernăuţi. Studenţii români au constituit Societatea “Arboroasa”, după numele vechi al Bucovinei, (al cărui preşedinte a devenit Ciprian în ultimul an de Seminar). Societatea avea un cor excepţional, dirijat de Ciprian Porumbescu. Pe când era la Cernăuţi, a cunoscut-o pe Berta Gorgon, faţa pastorului evanghelic din Ilişeşti, de care s-a îndrăgostit. Cum familiile lor erau de confesiuni diferite, nu li s-a permis căsătoria. Ca să-i despartă, tatăl Bertei şi-a trimis fiica în străinătate. Iubirea lor neîmplinită i-a însoţit însă, necontenit, pe amândoi. La puţină vreme după ce şi-a finalizat studiile teologice, în octombrie 1877, membrii “Arboroasei” au fost arestaţi, sub acuzaţia de înaltă trădare. Li s-a înscenat un proces. Ciprian a fost arestat din casa de la Stupca. Cânta la vioară când au venit după el. O ploaie rece, mocănească, a cernut tot drumul, până la Cernăuţi, iar apa rece l-a udat până la piele şI s-a îmbolnăvit. Temniţa de gheaţă şi mâncarea proastă i-au agravat tuberculoza, iremediabil. Doar vioara, pe care l-au lăsat să o ia în momentul arestării, i-a mai adus alinare. Ciprian a ieşit din temniţă cu moartea în piept. S-a întors la Universitatea din Cernăuţi. Cu mare greutate, a reuşit să meargă la Viena, la studii. De la Viena s-a întors la Braşov, ca profesor de muzică şi totodată dirijor la Biserica Sf. Nicolae, unde a compus “Crai Nou”, compoziţie pe care a reprezentat-o, în 1882, cu un succes fulminant. De la Braşov, avea să plece spre Italia, de unde s-a întors în ţară cu puţină vreme înainte de a părăsi această lume. Deşi tuberculoza îl măcina, când a pornit spre Italia a sperat că acolo îi va fi mai bine. “M-am decis să mă duc la Nervi ş-apoi, dacă voi putea şi va fi necesar, mă voi duce şi în alt loc”, îi mărturisea într-o scrisoare surorii sale, Marioara. Pe zi ce trecea, era tot mai suferind. Îşi dorea teribil să cânte la vioară. Îi era dor de Stupca şi de doina românească... Şi-a potolit aleanul atunci când de acasă i-a sosit violina “(...) Aseară primii iubita-mi violină. Era pe la amurg: făr’ a o mai desface din scrin, grăbii cu ea, cum numai mi-o aduseseră de la poştă, la mare. (...) Jos, la albia mării, scot violina din scrinul ei, direg coardele(...) Mă reazem de un pisc de stânca ce străbătea din mare şi gândesc ce oare să cânt. «Ah!» îmi râspunsei în gând. «Voi cânta Doina, să o audă Mediterana şi Mediterana să o ducă Oceanului şi să ştie antipozii noştri, dincolo, că numai un cântec e coborât din cer, şi acela e Doina...(...)»” 6 iunie 1883. În urmă cu 130 de ani, la Stupca, vegheat de sora sa, Marioara, Ciprian s-a stins, şoptindu-i amar: “Să nu lăsaţi muzica mea să moară!”. Aşa cum i-a fost dorinţa, regăsită în ultima strofă din “Cântecul tricolorului”, culorile drapelului românesc i-au fost aşezate pe cruce: “Iar când, fraţilor, m-oi duce/ De la voi, şi-o fi să mor/ Pe mormânt atunci să-mi puneţi/ Mândrul nostru tricolor”.
Muzeul Memorial „Ciprian Porumbescu”
Complexul Muzeistic Ciprian Porumbescu este situat in localitatea Ciprian Porumbescu. Infiintat in anul 1957, complexul face parte din Complexul Muzeal Bucovina, fiind compus din: Casa Memoriala, Muzeul Memorial si cripta familiala din cimitirul satului. Exponatele afisate aici ilustreaza momente din viata si activitatea marelui compozitor, precum: pianul, violoncelul, bagheta si husa viorii lui Ciprian Porumbescu, albumul "votiv" oferit de Ciprian iubitei sale Berta Gorgon, fotografii, tiparituri, afise, piese numismatice sau filatelice.
ÎNDRĂGOSTIŢII DIN CARPAŢI
Ciprian Porumbescu și Berta Gorgon
Paul Leu
Kenmore, Washington, USA
Berta, unica şi marea obsesie sentimentală a artistului de la Stupca, Ciprian Porumbescu, s-a născut la poalele obcinelor carpatine, în Ilişeştii Sucevei, la 17 martie 1861, fiind cea de a şasea fiică a Adaminei şi a pastorului protestant Taraugott Gorgon. A învăţat la Şcoala elementară germană din satul natal şi apoi la un pension de fete din Biala-Bialitz. Deşi cel de al doilea copil al Emiliei şi a preotului ortodox Iraclie Porumbescu, Ciprian, a locuit între 1860-1862 în Ilişeşti, la bunicii săi dinspre mamă, şi mai apoi, a revenit adesea în această localitate, pe Berta Gorgon a descoperit-o abia la 21 iulie 1878, dată fatidică, ce i-a rămas veşnic în memorie. Din acest moment, imaginea ei angelică i-a stăpânit mintea, trupul şi sufletul şi i-a martirizat inima pentru restul vieţii. Iraclie Porumbescu era un om îngăduitor cu slăbiciunile semenilor săi, însă grija pentru viitorul copiilor îl obseda şi din această cauză, uneori, devenea intransigent faţă de comportarea incorectă a acestora, cum a fost cazul cu dezmoştenirea lui Ştefan, pentru a-l determina să se ţină de slujbă. Casa parohială de la Stupca, ca şi cea de la Şipotele Sucevei, era deschisă tuturor. Zilnic se perindau prin ea, sau veneau pentru o cură de aer, două până la zece persoane din: Iaşi, Cernăuţi, Rădăuţi, Suceava, Humor, Stroieşti, Ilişeşti, Vama ş.a. Rar de tot se întâmpla câte o zi, în care să se aşeze la masă numai cei de ai casei. Uneori, din cauza aglomerării cu musafiri, spaţiul de cazare devenea neîncăpător, şi atunci, membrii familiei, trebuiau să doarmă în fânul din şură sau din pod. “La amiază mâncarăm zdravăn, constata Ciprian şi după masă mă aciuai şi eu, Ştefan şi Prosh în pod, unde traserăm un somnişor. Pe urmă ne plimbarăm încoace şi-ncolo, prin grădină si numai ce vedem, pe drumul de la Suceava, că vine Ioji. A trecut, acuma, bacalaureatul, şi iarăşi bucuria ne fu nespusă!”1. La 4 martie 1879, pe când părintele Iraclie era plecat la Stroieşti, Ciprian şi cu Mărioara au fost anunţaţi că vor primi vizita inspectorului şcolar de la Suceava, Drogli, cumnatul lui Mihai Eminescu, care tocmai venise să inspecteze Şcoala trivială din Stupca.“Deodată, vine un băiat de la şcoală cu o carte de vizită, prin care inspectorul Drogli şi un medic judeţean, dr. Kluczenko, se invită la noi. - Tot e bine, Moş Mărine! Exlamă Ciprian surprins. În fine, dumnealor sosesc în adevăr. Mărioara serveşte un aperitiv, apoi amiaza, şi la ora trei dumnealor pleacă. Doctorul Kluzenko e un om foarte deştept, numai că are o purtare cam respingătoare şi e foarte rezervat. Drogli e un viţel, ca de obicei. Între altele ni se plângea, la masă, că dânsul cumpără zilnic câte două oca de lapte şi nu ştie ce face nevastă-sa cu el”2 La numai câteva luni, Ciprian, aflându-se în vizită la familia Berariu, din Stroieşti, se reîntâlneşte cu Drogli şi cu soţia acestuia, Aglaia, “care cânta ceva şi, pe o rablă de pian se acompania”3. La Stupca, studentul de la istorie-geografie se simţea în largul său şi petrecea “foarte plăcut şi frumos”4. Se plimba prin livadă, îl ajuta pe tatăl său, din când în când, să prindă câte un roi de albine din prisacă, se scălda în apa Moldovei, mergea la stână pentru a bea zer, de unde se întorcea “acasă discutând şi râzând”, primea oaspeţi, făcea vizite prin satele învecinate, sau celor din Humor si Suceava, mânca bine, dormea regulat la prânz şi seara. când se întâmpla să fie acasă, se culca devreme, nu ca la Cerenăuţi. Pentru a-şi reface sănătatea labilă, părintele Iraclie veghia, cu străşnicie, ca fiul lui să ducă o viaţă cât mai ordonată, fără excese şi emoţii puternice. Când se abătea de la programul stabilit, prin exuberanţa şi zburdălniciile ce-l caracterizau, tatăl său lua “înfăţişarea cea mai întunecată posibilă”5, era trist şi “frământat de gânduri negre”6, preciza Ciprian in Tagebuch-ul sau. “Era foarte supărat că plecam, mereu, la Ilişeşti şi nu stam acasă”7. Petrecerile din mijocul naturii, când nu ploua, erau frecvente. Odată, după odihna de prânz, “ne-am dus cu toţii în pădurea cea frumoasă şi verde, am chiuit şi ne-am desfătat fermecaţi de natură, am cules ciuperci şi am vizitat pe cumătra mea”8, iar altădată au fript bureţi pe Gurăi. Ciprian mai petrecea cu Ioji la pescuit, pe apa Moldovei din apropierea Humorului, sau mergea cu Iulco la vânat de porumbei ori iepuri, înarmaţi cu puşti cu două ţevi. “În pădure ne prinse o furtună atât de cumplită, cu tunete, fulgere şi grindină, că, deşi ne adăpostirăm prin desişuri, ne-am trezit leoarcă şi ne-am întors acasă ca trei crai, cu cea mai jalnică înfăţişare. A trebuit să schimbăm totul, haine, lenjerie şi blăstămarăm ceasul în care ne-am pornit”9. Răzbunându-se vremea, Ciprian şi cu alţi oaspeţi, au plecat, din nou, “la vânătoare de porumbei. Ne-am învârtit vreo trei ore şi n-am putut trage un foc. De văzut am văzut mulţi, dar n-am putut trage”10. Cele mai multe vizite, uneori repetate de mai multe ori pe zi, sau prelungite de dimineaţă până seara şi, alteori, noaptea pe lună, le făcea îndrăgostitul din Carpaţi, “de-a curmezişul muntelui”11, prin pădure, singur sau însoţit de Mărioara şi alţi prieteni, atras fiind de dragostea lui cea mare, Berta Gorgon. În vacanţa de iarnă, de cum a venit la Stupca, s-a gândit mereu la fata adorată, dar nu a putut să o vadă, iar în cea de primăvară, înainte de a ajunge acasă, a trecut prin Ilişeşti, pentru a afla veşti despre Berta şi despre, sora sa, Melania, care era bolnavă. Întrebând pe secretarul comunal, Naumann, despre prietena sa din copilărie, pe care o necăjea, spunându-i Miţi, acesta-i răspunde: “- O duce bine, fiindcă a plecat pe lumea cealaltă! Încremenit de spaimă mă uit la el, neputându-mi crede urechilor ceea ce auzeam.Totuşi era adevărat! Plecarăm de îndată în sus, la Gorgon. Intrarăm în casă şi aflarăm, în jurul mesei, pe pastor, Decker, Kraner, Minuţa, Bertuliţa şi Lola, foarte trişti. După un scurt salut, când îmi părea că-mi voi pierde firea, îi rugai să-mi arate pe Miţi. Copilele luară o lumânare şi mă conduse în salon. În cameră era întuneric. Mina aprinse câteva lumânări şi... iat-o pe scumpa mea, Miţi, zăcând palidă cu ochii scufundaţi în orbite, pe credincioasa surioară, pe amica cea mai bună cu care, de atâtea ori, m-am jucat, cu care, în orele senine, de atâtea ori ne-am hărăţit, zăcând neînsufleţită. Buna, scumpa Melanie nu mai este! În hăinuţa albă, acoperită cu voal de mireasă şi cu cunună de mirt pe cap. Miţi visează la zilele vesele ale copilăriei, la nunta ei, la fericirea ei! Sărmana Miţi! Acum îi zic Miţi. De câte ori îmi interzicea să-i zic aşa, repetând mereu că o cheamă Melania şi nu Miţi! O! Aşi vrea să zac acolo, în locul tău! Ţie-ţi zâmbea viaţa atât de trandafirie! Tu trebuia să mai trăieşti, să fii fericită! Cu asemena gânduri mă uitam la biata moartă şi inima-mi era sugrumată de lanţurile durerii. Îmi părea că mă prăbuşesc şi, cu ochii înecaţi în lacrămi, am şovăit spre ieşire… Am vorbit numai foarte puţin cu copilele. Ni s-a servit şuncă şi vin. Bertuliţa arăta foarte rău. Bătrâna pastoriţă a plecat la Frasin, neputând îndura durerea acasă. Bietele copile, sunt cu totul deprimate, la fel şi pastorul, însă se stăpâneşte! Am mai zăbovit puţin şi apoi am plecat acasă”12. După două zile a venit să-şi ia un ultim rămas bun de la prietena de joacă acopilăriei sale. Întrerupându-şi cursurile, la începutul lunii mai, Ciprian vine, pentru câteva zile, de la Cernăuţi la Stupca, pentru a o întâlni pe Berta, dar familia Gorgon era plecată la Rădăuţi. Reîntorcându-se la studii, pe când se îndrepta cu trăsura, spre gara Iţcani, “la Lichterberger, pe cine am văzut în fereastră? - Ah Doamne, pe scumpa mea Berta! M-au trecut toate căldurile! De aş fi fost singur aş fi intrat. Berta se uita mereu după noi şi eu, şezând cu faţa îndărăt, am privit-o mereu până nu am mai văzut-o. Mi se făcuse aşa de jale, de greu, inima mi se făcuse boţ! Berta arăta foarte palidă. Sărmana copilă! Eu devenii atât de vânăt, că chiar şi Wadberg s-a speriat.Tot drumul, până la Cernăuţi, m-am gândit la ea, la această scumpă fiinţă, care-mi însoţea visele pas cu pas. Ajuns la Cernăuţi mi se făcu o nespusă jale. Sufeream de dor de casă şi dorul după iubită!”13. În vacanţa din vara anului 1879, de cum a pus piciorul în Stupca, Ciprian a încercat să o vadă pe Berta, însă nu a reuşit să-şi realizeze intenţiile decât după câteva săptămâni, când, împreună cu Mărioara şi Alecu, au făcut o vizită protocolară familiei Gorgon.Momentele revenirii la Ilişeşti sunt evocate emoţionant. “Când am intrat în casă, am fost cuprins de teamă, inima-mi bătea tare, îmi veneasă fug! Abia putui să mă iut în ochii Bertuţei!”14. În seara următoare, junele îndrăgostit s-a furişat din casa parohială, ca un adolscent exuberant şi, împreună cu Ioji, a zbughi-o spre Ilişeşti, pentru a petrece sub clar de lună, în grădina fetei iubite. “A fost o noapte minunată, cu lună, şi am simţit atâta fericire şi durere. În grădină, la popicărie, am scris numele Bertei. Sub părul cel mare era o masă acoperită cu o faţă de masă. Am făcut noduri în cele patru colţuri ale feţei de masă şi pe masă am format dinfrunze, iniţialele: E. W. Am stat acolo o vreme, apoi ne-am luat ca amintire câteva floricele şi am plecat spre casă”15. Profitând de absenţa părintelui Iraclie, după o săptămână, Ciprian a purces-o, din nou, spre casa iubitei. După o scurtă vizită la cârciuma din Ilişeşti, tânarul zbură spre “dragul, spre scumpul meu sanctuar, la casa Gorgon. Deşi, de la fântână, frumoasa Karolina mi-a spus că fetele nu-s acasă. Au plecat cu Ana şi Michel la Rădăuţi, am intrat. Părinţii Bertei mă primiră cordial şi, după ce traserăm câte o secărică, ne aşezarăm la muzică. Natural, a trebuit să rămân şi la prânz, când mâncarăm o supă de săcărică şi friptură de viţel. După amiază, făcui cu bătrânul o partidă de şah şi ajunsei mat. Apoi bătrânul se culcă. Eu mai discutai prieteneşte cu pastoreasa, care părea amabilă. Apoi, veni Decker. Ieşii în grădină, jucai cu băieţii popice, mă plimbai. Pe urmă veni şi Krämer. Cântai, iarăşi, cu pastorul câteva sonate de Haydn. Luarăm cafeaua. Pe la ora şase şi jumătate plecai, împreună cu Krämer”16. Ajuns, către seară, acasă, Ciprian era foarte bine dispus: “O, Doamne! Cum n-oi fi! Am fost doar la căminul iubitei mele!”17, exclama, cu deplină satisfacţie, îndrăgostitul din Carpaţi, în pofida bombănelilor paterne. Datorită unei vizite protocolare, făcută de părintele Iraclie pastorului Gorgon, Ciprian are prilejul să fie prezent, din nou, în casa iubitei. Pe Berta “o aflu din cale afară de drăguţă şi observ, abia astăzi, la ea, o oarecare afecţiune pentru mine. Nu vreau să descriu acest sentiment, care mă copleşeşte pe nesimţite, în apropierea ei, nu vreau să vorbesc de ochii plini de suflet, care pătrund atât de adânc în inima mea, nu acest fapt vreau să-l relev, ci că o iubesc nespus de mult şi o voi iubi întotdeauna!”18. Ciprian, incendiat de sentimentul dragostei împărtăşite, abia aşteptă să sosească următoarea zi, când familia Gorgon avea să întoarcă vizita protocolară a parohului ortodox de la Stupca. A doua zi, împreună cu pastorul Gorgon sosesc şi Albertina, Mina şi Berta, intrând ca o furtună, în casa parohială de la Supca. Cel mai tulburat dintre gazde a fost Ciprian. “Mina era foarte pornită pe râs. La popicărie m-am tachinat cu Mina pentru graţioasa ei dare la ţintă. Berta era de partea mea şi noi pierdurăm jocul. Nu-mi era mie gândul la jocul popicelor! Eu priveam pe draga mea, pe adorata Berta, care asăzi a fost mai frumoasă şi mai drăguţă ca oricând. Rochia ei de percal verde o prindea de minune!”19. Cântai împreună cu Albertina. Apoi, discutai cu Berta despre câte toate, despre modul cum cântă ea la pian, privindu-ne unul pe altul şi fiind foarte fericiţi. La urmă i-am spus că mi-ar face o mare plăcere dacă ar cânta la pian. Şi atunci am simţit cum roşesc tot. O priveam atât de dogoritor şi insistent încât Berta roşi până în vârful urechiuşelor. Petrecurăm minunat. Fetele se dete în scrânciob. Berta fu cumplit de nebunatică.Mina deveni gânditoare şi tristă. După plecarea lor devenii foarte trist”20. Starea de spirit în care se afla Ciprian după plecarea familiei pastorului era aşa de copleşitoare, încât nu a putut să instruiască, în cele mai bune condiţii, pe ţiganii ce veniseră la el să-i înveţe a cânta Hora lui Micheriu. Iraclie, văzând că fiul său era foarte îndrăgostit, iar starea sănătăţii lui nu-i permitea să se căsătorească cu Berta, s-a hotărât să-i despartă, gândind că, poate, distanţa şi noua ambianţă vieneză îi vor determia să uita unul de altul. La 23 august, după cafeaua de dimineaţă, “tata îmi făcu propunerea de a pleca, anul acesta, să studiez la Viena. Nimic de spus, e o propunere bună! Dar e ridicol! Din ce să trăiesc eu la Viena? Aceasta nu mi-o spune tata!”21. Cu gândul la fata iubită, tot în aceeaşi zi, Ciprian compune un galop, pe care îl intitulează: Zwerch ubrich den Berg [De-a curmezişul peste munte] şi i-l dăruieşte Bertei. Polca veselă, senină va fi păstrată de fata pastorului din Ilişeşti până prin 1938, când Aurel Morariu, fără ştirea proprietarei, o cumpără de la fiica Bertei, Niny von Rossignon, din Rădăuţi. La 31 august, Ciprian, însoţit de Mărioara, purced, pe jos, la Ilişeşti. “Minişor şi Bertuliţa fură, iarăşi, deosebit de drăguţe cu musafirii. Fetele, pline de voie bună, ne însoţiră până la Krämer. Când ne despărţirăm luna era sus pe cer”22. O altă vizită făcută familiei pastorului din Ilişeşti, împreună cu Iraclie şi Mărioara, îi dă, din nou, posibilitatea lui Ciprian să fie în preajma îngerului vieţii sale. După ce, împreună cu tatăl fetei concertează mai multă vreme la pian, găseşte un moment prielnic pentru a schimba câteva vorbe cu Berta. Conducând, împreună cu domnişoarele Gorgon, pe una dintre prietenele lor, “la întoarcere, Berta mi-a oferit o floare cu spini ca să mă înţep. Eu am răspuns: - Pentru dumneata, scumpă domnişoară, dacă îţi face plăcerea, o fac cu bucurie! Şi când am vrut să iau floarea, Berta şi-a retras mâna, spunând: - Nu! Nu vreau să-ţi produci o durere!”. Reîntorcându-se în salon, gazdele l-au rugat să le cânte o doină. După ce le-a îndeplinit dorinţa, special pentru Berta, Ciprian a executat Du bist eine Blume [Tu eşti o floare]. Retrăind, acasă, acest moment emoţionant, Ciprin nota: “Doamne, ce-mi fu a îndura, mâna îmi tremura şi abia am putut să ating coardele şi atât de misterios vibrau sunetele viorii în salon, până ce ajungeau la urechele iubitei şi îi aduceau ştire de durerea mea! Înfiorată, sânul ei frumos se ridica, iar inimioara ei bătea mai tare şi ameninţa să spargă învelişul delicat. Cântecu se apropia de sfârşit, încă o trăsătură uşoară cu arcuşul şi un profund suspin s-a smuls din pieptul scumpei mele. Am fost stât de emoţionant, încât nu mai aveam putere să rămân în casă. În decursul serii mai stăturăm mult de vorbă. Bătrânii jucau, cu Lagler, taroc. La cină era orez cu pilaf de conopidă. Şezui lângă Berta, discutai cu dânsa cu multă plăcere şi însufleţire. Ea-mi arătă mâna, pe care eu o găsii atât de frumoasă şi micuţă. Târziu, pe la unsprezece, ne despărţirăm de dragii noştri, cu bucurie în inimă şi în suflet”23. După câte o întâlnire trăită la înaltă tensiune alături de Berta, sufletul lui Ciprian era invadat de o revelaţie profundă, nemaicunoscută până atunci. Stătea singur, ore întregi şi visa cu ochii deschişi, destăinuindu-se jurnalului său intim, retrăind momentele petrecute la cină, rememorând discuţiile purtate sau gândindu-se la mâna “atât de frumoasă şi micuţă”. La numai o săptămână de la vizita amintită, Ciprian, profitând de ocazie că nu mai era nimeni acasă, se furişează peste deal, la Ilişeşti, unde găsi acasă numai fetele, deoarece pastorul şi cu soţia sa plecaseră la Frasin. “Aceasta fu iară o zi de aur, nota îndrăgostitul din Carpaţi. Am petrecut de minune. Jucai cu Mina o partidă de şah şi ajunsei mat. Mă zâdărâi cu Berta, care a fost deosebit de drăguţă. Fetele discutară şi povestiră o mulţime de întâmplări. Berta, care era în săptămâna în care gătea, ne făcu cafea şi ne-o turnă aşa de drăguţ, de-o sorbeam cu ochii. Lenca era şi ea de faţă şi, îmbrăcându-se cu rochia şi boneta pastoriţei, o făcea pe bătrâna. Pe la ora şase plecai cu tristeţea în suflet. Berta îmi cântă un marş. Vocea ei minunată mă însoţi până acasă. Noaptea avui frisoane şi am aiurit teribil, capul îmi ardea ca focul şi sângele îmi curgea prin vine, fierbinte ca plumbul topit. Asta o face iubirea!”, concludea Ciprian în Tagebuch. Natura abundentă şi luminoasă a verii stupcane îl trezea adesea din reverie şi îl scotea din casă. La 21 septembrie, “dis-de-dimineaţă, m-am dus la Gustav şi apoi am plecat, cu doi pădurari, la vânătoare. Eu am tras în doi iepuri, însă fără succes. Către orele două ne-am întors acasă. Aici, toţi se pregăteau ca să mergem la Stroieşti, la hram. Mă îmbrac cât se poate de prezentabil, cu hainele mele uzate şi plecarăm toţi patru. Ştefan mâna caii. La Stroieşti, când intenţionam să intrăm în curtea popii, ne întâmpină servitoarea, spunându-ne că nu este nimeni acasă. - Na-ţi-o bună! Prin urmare înapoi şi încotro? Hai la Ilişeşti! Cine putea să-şi dea sema de bucuria mea? Ziua frumoasă, drumul bun, caii buni şi în plus perspectiva de a vedea Ilişeştii! Deşi ştiam că fetele nu erau acasă, m-a cuprins o stare plăcută şi am fost atăt de voios şi bucuros, cum de mult n-am mai fost! Ştefan însă bombănea mereu. Doamna Gorgon a fost singură acasă şi s-a arătat foarte bucuroasă de vizita noastră. Şi pe Epaminonda Bucevschi îl vizitai cu tata". A doua zi, luni, 22 septembrie 1879, stăpânit de imaginea iubitei pe care nu o aflase acasă, Ciprian a compus nocturna Berta24, expresie artistică simplă, sinceră, profundă, cea mai lirică piesă a lui Ciprian Porumbescu. În acest moment de euforie erotică totală, când vizitele la Ilişeşti se îndeseau, hotărârea părintelui Iraclie de a-şi trimite fiul să studieze la Conservatorul şi Facultatea de Filozofie a Universiăţii din Viena, cu speranţa că acolo va afla alte fete, ce-ar putea să-l determine ca să o uite pe Berta, căzu ca un trăsnet asupra lui Ciprian şi îl descumpăni. Încercarea paternă de a-l izola de Berta, l-a înfuriat la culme. “Acum îmi sări ţandăra, scria Ciprian la 24 septembrie. Îmi făcui bagajul şi eram ferm hotărât să plec pentru totdeauna de acasă. Mărioara nu m-a lăsat să-mi iau lucrurile. Mi-am luat numai certificatele şi m-am dus la Humor”25. După o săptămână a revenit la Stupca, cu gânduri mai bune, însă părintele Iraclie, nerenunţând la ideea sa, Ciprian a trebuit să-şi ieie bagajele şi să plece la Băişeşti, de unde, după două zile, a revenit, copleşit de dorul de casă. “Tata îmi propuse, din nou, să plec la Viena. La început însă, nici n-am voit să aud de una ca aceasta”26. Înainte de a pleca la Viena, după ce i-a eşuat o altă vizită de adio la familia Gorgon27, s-a îndreaptat spre bunii şi vechii săi prieteni din bordeile de la marginea satului. “Seara, relateză Ciprian, ne-am dus la ţigani. Ei au făcut un foc mare în mijlocul şatrei. Sălbateci, ca nişte fantome, stăteau în jurul focului tuciurii, pe jumătate goi, figuri jigărite şi pârlite de soare şi de trecerea timpului şi râjeau la noi cu dinţii lor de fildeş. Muzicanţii începură a cânta şi, în cele din urmă, se desprinseră unii din cercul cel des şi începură să danseze ca indienii. Cântai şi eu cu dânşii o horă. A fost foarte primitiv, dar şi foarte pitoresc. Logler a fost extaziat”28. Vrând-nevrând, îndrăgostitul din Carpaţi a trebuit să accepte hotărârea paternă. Duminică, 5 octombrie 1879, Ciprian împreună cu Mărioara, au plecat, pe jos, la Ilişeşti, “ca să-mi iau rămas bun de la tot ceea ce am mai drag pe lume. Toţi erau acasă şi Lola Lchtenberger era acolo. Am stat de vorbă până în seară. După aceea, însă, adio Bertichen scumpă! Cu inima însângerată de durere, mi-am luat rămas bun de la fiinţa preaiubită, i-am strâns dulcea mânuţă şi, cu ochii umezi, am plecat, ştiind bine că nu o voi mai vedea un an întreg. Aşi fi izbucnit în lacrămi, însă nu trebuia să o fac, n-am voie să arăt cât de drag îmi este acest înger de fată! Deci, adio, scumpă Berta, rămâi cu bine! Dumnezeu să te ocrotească! La revedere! Cu sufletul întristat am pornit peste dealul pe care n-am să-l mai trec atât de curând.Încă o privire spre scumpul Ilişeşti, încă un salut şi a dispărut sătuleţul acesta drăgălaş în întunericul nopţii.Trist, m-am înapoiat, cu surioara mea, acasă!”29. Invadat din toate părţile de imaginea Julietei dintre obcini, cu inima însângerată şi sufletul tremurând de emoţie, gata să izbucneasă în plâns Romeo carpatin a compus, în ajunul plecării sale la Viena, valsul pentru pian Fleurs d’automne [Flori de toamnă], spre a-şi mai alina suferinţa ce-i mistuia inima în acel moment şi mai apoi. La Stupca era o activitate febrilă. Iraclie se zbătea să adune banii şi cele necesare unei şederi mai îndelungate departe, departe de casă, fără vreun sprijin financiar din afară. Pictorul Epaminonda Bucevschi, ce se stabilise de mai mulţi ani la Viena, era venit, de câteva zile, la părinţii săi din Ilişeşti. Profitând de această împrejurare fericită, izgonitul la Viena mai trece odată dealul spre satul dragii sale pentru a se informa cum ar putea afla o gazdă în capitala imperială. “El a fost foarte prietenos şi mi-a propus locuinţa sa, pentru început, de la Viena”34.
CIPRIAN PORUMBESCU ÎN CONCEDIUL MEDICAL
http://jurnalul.ro/campaniile-jurnalul/redescoperirea-romaniei/ciprian-porumbescu-voi-canta-doina-sa-o-auda-si-mediterana